Dus ik ben er weer. Dit is een echte hoofdpijn geweest. Als de auto koud is, start hij niet onder normale omstandigheden. Ik moet de nokkenassensor (nieuwe OEM Nissan) loskoppelen om hem te starten. Eenmaal gestart kan ik de nokkenassensor aansluiten (houd er rekening mee dat de nokkenassensor in een hoek zit, niet in de originele oriëntatie die in de fabriek is ontworpen, op zich al een probleem). Als de auto boven de 2 streepjes op de bedrijfstemperatuur komt (totaal 4 streepjes), kan ik hem uitzetten en start hij weer helemaal normaal. Geen problemen. Hij heeft een lichte stationaire loop in D en de voet op de rem, ongeveer 620-650+-. In de parkeerstand draait hij echter ongeveer 750 toeren. Ik heb gecontroleerd en de vonk is goed. Ik heb de bedrading van de nokkenassensor terug gecontroleerd en die is goed. Waarom weigert hij gewoon te starten als hij koud is, maar start hij zonder problemen als hij eenmaal warm is. Soms probeert hij te starten als ik hem koud start en schiet hij omhoog tot onder de 2000 toeren en dan weer omlaag en omhoog en dan valt hij uit. Als ik probeer hem opnieuw te starten, slaat hij aan en valt hij onmiddellijk uit. Voordat ik de distributieketting eraf trek om hem te vervangen (195.000 mijl en ik kan een licht kettinggeratel horen bij het starten), is er nog iets anders dat ik moet bekijken? Ik krijg binnenkort een VVT-solenoïde om te vervangen. Moet ik kijken naar een mogelijk vastzittende injector die verdwijnt als hij eenmaal warm is? Zou een injector kunnen lekken waardoor het brandstofmengsel wordt verstoord? Mogelijk een bobine die het begeeft als hij koud is? Ik ben hier gewoon de draad kwijt... heb een beetje hulp nodig. Ik ga hem aanstaande maandag uit elkaar halen en bobines en injectoren controleren met een multimeter. Ik had gisteren het inlaatspruitstuk eraf. De gasklep is schoon. Er lijken geen significante inlaat-/vacuümlekken te zijn. Bougies zijn goed. Brandstofpomp is nieuw. OEM nokkenas- en krukassensoren. Nieuwe LMM. Nieuwe koelvloeistoftemperatuursensor. De accu is nieuw en houdt een goede spanning vast. De dynamo houdt hem op ongeveer 14 volt als hij draait. Bobines 20.000 mijl geleden vervangen, PCV leek goed, maar zou twijfelachtig kunnen zijn? Ik dacht dat het de distributieketting kon zijn die een tand op het tandwiel was overgeslagen of dat de spanner versleten was, wat heeft geresulteerd in een losse ketting. Maar in dat geval zou hij niet altijd starten, toch? Ik begrijp niet waarom het zo'n pijn is om koud te starten, maar als hij eenmaal warm is, start hij bij de eerste sleutelomdraai?